recenzia – Zákulisie samovydávania

3
1173
zakulisie samovydavania

Michaela Zamari – Zákulisie samovydávania (alebo ako si vydať knihu)

„Varovanie č. 2: toto nie je (de)motivovačný román, len holá pravda bez cenzúry. Občas upravená cez optimistický filter. Fakt len občas.“
(str.9)

Ku knižke Zákulisie samovydávania som sa dostala vďaka samotnej autorke, ale v rámci sociálnych sietí som ju reflektovala hneď po jej vydaní. Jedná sa o určitý „manuál“ pre každého kto píše a raz by si chcel svoju knihu sám vydať, ale tiež je to zaujímavé čítanie pre zvedavcov, ktorí by chceli zistiť informácie o knižnom trhu a jeho fungovaní. Ak by ste náhodou nevedeli, kto je Michaela Zamari, tak je to autorka romanticko-erotických románov (Šéf môjho šéfa, Šéfom môjmu šéfovi, Posledný džentlmen, Rozhodnutie a Osud nevyjednáva) a aj tejto knižky Zákulisie samovydávania, kde sa snaží odpovedať na množstvo otázok, ktoré si možno kladiete aj vy sami. Vďaka kooperácii s ďalšími samovydavateľmi, autormi a blogermi vidíte nielen pohľad autorky tohto titulu, ale i mnohé ďalšie.

Jednotlivé tituly, ktoré Michaela Zamari napísala, som uviedla naschvál, lebo vďaka nim budete spoznávať samotný osud jednotlivej knihy. Táto knižka je pekne textovo usporiadaná, má svoju logickú postupnosť a viete si v nej nájsť konkrétne informácie na základe termínu v navigácii v závere knihy. Keby hľadáte informácie napr. len o grafike, tak podľa kapitoly to máte hneď poruke a prehľadne. Tento terminologický prehľad obsahuje termíny ako: anotácia, betakorektorka, e-kniha, fotobanka, LITA, Literárny fond, pseudonym, distribúcia knihy, marketing, tiráž, tlač knihy a mnohé ďalšie. Celkový pohľad na knihu (obálka, rozloženie kapitol, nadväznosť textov na seba…) kazia len nedobre prispôsobené fotografie, ktoré pôsobia na nižšej úrovni oproti zvyšku knihy. Je to však chyba, ktorá sa dá v budúcnosti eliminovať.

„Osobne sa netajím tým, že pri erotických vsuvkách v knihách vsádzam radšej na kvalitu a nie na kvantitu. Páči sa mi to ako čitateľke a šetrí mi to námahu ako autorke. Menej je niekedy (dosť často) viac, hlavne, ak to stojí za to.
(str.15)

 Čo sa týka spôsobu, akým komunikuje autorka prostredníctvom knihy s recipientmi – ten sa snaží byť zmesou odbornosti, dobrosrdečnosti a vytvárania dojmu, že sa s autorkou rozprávate niekde na káve. Odborné je to istotne do takej úrovni, aké poznatky má sama autorka. Spomína si na svoje prvé vydávanie a všetky nástrahy, ktoré ju v tomto čakali. Naozaj všetko o čom sa vyjadruje v titule, je na báze reálnej odskúšanej skúsenosti. Je vidieť snahu i o číselné (v tejto časti je kniha strašidelná), ekonomické, právnické rady, pri ktorých však istotne platí, že vždy je dobré si nájsť niekoho, kto sa tomu rozumie na profesionálnejšej úrovni. Autorka však hovorí aj o konkrétnych firmách (čo môže mnohým pomôcť), vždy však dodáva, že to, čo jej pasuje, nemusí pasovať niekomu inému a aj naopak – čo jej nevyhovovalo v rámci spolupráce, niekto možno práve takú formu spolupráce hľadá.

Tento titul má jednu naozaj veľkú výhodu a tou je originalita na trhu s knihami. Ako máme bodové ohodnotenie pri diplomových prácach a vo výsledku je to dôležitý aspekt ohodnotenia, tak táto kniha má v rámci slovenského knižného trhu určite v tejto kolónke plný počet bodov. Ja osobne som sa s touto tematikou ešte u nás nestretla (ak náhodou poznáte niečo na tento štýl, môžete mi o tom napísať). Jedna vec sa v tejto knižke vyskytla, z ktorej som mala zmiešanejšie pocity, a to bol práve tón textu. Na čitateľa pôsobí familiárne a aj implikovanie jednotlivých mien pôsobí ako vytváranie určitej vlastnej komunity (hniezdočka), ktorú nemusí každý, kto po knihe siahne poznať. Ja som väčšinu mien poznala a aj viem, ako pracujú s literatúrou. Neviem si úplne predstaviť, ako by som na tento fakt reagovala, keby som random čitateľ, ktorý sa nepohybuje medzi knižnými blogermi a nerobí každodenne s literatúrou… Táto vec pohľadu vo mne tak vŕtva v hlave. A takisto sa zamýšľam nad tým, že je to odborná literatúra, ale tak inak písaná. Autorka zvolila spôsob zjednodušeného výkladu, aby bola zrozumiteľná komukoľvek. Moja zvedavosť sa pýta: Vedela by ísť ešte do odbornejšej sféry?, lebo na to by som bola naozaj zvedavá a možno vo výsledku aj prekvapená. Ale to sú už len predstavy. V takomto znení, ako je kniha publikovaná je určená komukoľvek a každý si tam nájde informácie, ktoré potrebuje a zaujímajú ho. A ak náhodou má ďalšie otázky, tak Michaela Zamari je prístupná k dialógu cez sociálne siete a určite rada odpovie.

„Keď už máte založené svoje účty na sociálnych sieťach, prípadne webstránku alebo blog, no ešte nemáte taký veľký dosah na desaťtisícové publikum, potrebujete osloviť médiá. Začnite sa zaoberať marketingom aspoň mesiac pred vydaním knihy, teda využijete čas, kým čakáte na jej vytlačenie.“ (str. 83)

Ak sa zaujímate o to, aký proces zahŕňa vydanie jednej knižky, čo všetko za tým stojí a čo všetko musí autor obetovať, tak určite siahnite po tomto titule. Je to skvelý návod i pre toho, kto sa chce pustiť do samovydávania a určite má kniha aj mnoho motivačných prvkov, ktoré vedia nakopnúť. Jedna vec je, že sú tam vymenované všetky nástrahy, ktoré vedia pôsobiť demotivačne, na druhej strane budúci autor sa vďaka tejto knihe na ne vie pripraviť a nejde už do takého neznáma. Možno Michaela Zamari spravila svojou knihou krok k tomu, že nám na Slovensku pribudne viac samovydavateľov a viac skvelých slobodných príbehov.

Moje hodnotenie

4.5/5

Autor: Michaela Zamari

Názov: Zákulisie samovydávania (alebo ako si vydať knihu )

Foto a text: dusazeny.sk

Úryvky sú citované z knihy Zákulisie samovydávania, strany: 9, 15 a 83.

Za recenzný výtlačok ďakujem autorke.

3 KOMENTÁRE

  1. Knihu mám doma a je to naozaj super čítanie, mne sa páči tá zmes familiárnosti a odbornosti, lebo odborných kníh mám do školy veľa a nemám už potom chuť hľadať aj niečo ďalšie (obvykle) 🙂 Osobne sa mi veľmi páči, že autorka do knihy zahrnula aj knižných blogerov, sociálne siete a celkovo marketingu. Ako študentka marketingu to veľmi oceňujem a súhlasím s ňou v tom, že po napísaní a vydaní knihy je to ešte len prvý krok k tomu, aby bola úspešná 🙂

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu