recenzia – Netopierka

0
462
Netopierka

Michaela Ella Hajduková – Netopierka

Meno autorky na slovenskom knižnom trhu netreba nejak zvlášť predstavovať. Moja čitateľská skúsenosť s jej tvorbou bola ešte na jej začiatkoch, keď som čítala Nemecké dievča neplače. Tento titul má už v súčasnosti aj reedíciu, takže to bolo naozaj dávnejšie :D. Autorke vychádzajú tituly dosť často a poväčšina názorov je kladná, tak som si povedala, že sa k jej tvorbe vrátim. Siahla som však mimo literatúru pre dospelých, dala som prednosť mládežníckemu dievčenskému románu. To, či to rozhodnutie bolo správne, si môžete prečítať v tejto recenzii.

Hlavnou hrdinkou príbehu je Linda. Je stredoškoláčka a práve nastupuje na ďalšiu strednú školu, pretože sa s matkou často sťahuje. Oproti svojim rovesníkom vystupuje dospelejšie, číta klasickú literatúru a navštevuje školského psychológa. Tým novým je Erik, ktorý s Lindou začne atramentovú terapiu, ktorá je úspešná, možno až za čiaru úspešná. Linda však ešte stále má tajomstvá – pred rodinou, pred Erikom i pred najlepšou priateľkou. I keď to nik z triedy nevie Linda spieva a spieva vo veľmi úspešnej skupine Kvety zla. To pre ňu predstavuje nebezpečenstvo zo strany médií a bulváru. Ako sa Linda vysporiada s tajomstvami, ktoré v sebe kopila niekoľko rokov? Ako bude napredovať zakázaný vzťah s Erikom? Zvládne tlak zo všetkých strán, ktorý sa na ňu valí?

netopierka

Netopierka má pre mňa tri hlavné negatíva, ktoré dosť značne ovplyvnili môj celkový dojem už počas čítania. Keď som si písala poznámky ku knihe, tak tá následnosť bola iná, pretože až neskôr sa mi ukázalo to najhoršie. Keby to mám bodovo zhrnúť, tak sú to: neuveriteľnosť, hlavná hrdinka a rozličné spracovávanie deja. Ku každému z týchto bodov sa aj bližšie vyjadrím.

Neuveriteľnosť: Ktorá matka nespozná hlas svojho dieťaťa, keď ho počuje spievať v rádiu? Prečo ju nespoznajú podľa hlasu spolužiaci a chlap, ktorý je do nej zamilovaný? Toto bolo tak neuveriteľné a tak nelogické, že pre mňa sa ten príbeh rozpadol ako domček z kariet. Tému matky ešte viac rozoberiem v ďalšom bode, pretože sa viac hodí k správaniu hrdinky. Čo sa však týka ešte ne/uveriteľnosti, tak sa mi zdalo, že autorka tam toho chcela dať veľa, prekombinovala to a dovŕšila to mexickou telenovelou okolo otca.. Samozrejme nechýbala šikana, psychický tlak, zrazenie autom, zakázaný vzťah so starším mužom, návrat bývalého, problémy s kamarátkou, vypredané koncerty a maturita. A to všetko sa dialo na Slovensku, 17 ročnej babe, o ktorej rodičia ani nevedeli, že chodí cez víkendy vystupovať na koncerty.

Hlavná hrdinka: V anotácii je Linda vykreslená ako vyspelejšia, čítajúca klasickú literatúru a majúca svoje tajomstvá. Neviem, v čom tkvie jej vyspelosť, keď nebola svojej matke schopná vravieť pravdu, v dosť vážnych veciach. Neviem, či tkvie vyspelosť v tom, že sa nechala šikanovať, aby ochránila staršieho muža (myslím si, že by nemal problém spracovať isté fakty, keby vie, čo sa deje). Niekedy som mala pocit, že je vyspelejšia len preto, lebo na koncertoch nepije a neberie drogy. Popri tom však mohla robiť veci, pri ktorých sa čitateľ chytil za hlavu. Nevadilo by, keby ich robí, no už pri tom vykreslení postavy, ktorý ponúkla autorka…to k sebe proste nepasuje a klame to.

Rozličné spracovanie deja: Nevedela som, ako presne pomenovať tento bod. Ide o to, že veľmi rôzne na mňa vplýval dej. Začiatok som vnímala ako veľmi rýchly, miestami skôr informačný a nudil ma. Nevtiahol ma, čo môžem povedať o celej prvej polovici knihy. Druhá časť bola už lepšia, až som mala pocit, akoby to písal niekto iný (nevravím, že to písal niekto iný, len som mala taký pocit!), alebo akoby v inom čase a podmienkach bola táto polovica písaná. Zaujímavé to pre mňa bolo najmä preto, že ešte som takéto pocity pri žiadnej knihe nemala.

„Príležitosť robí zlodeja. Táto veta mi dunela v hlave už týždeň. Na hodinách, na písomkách…stále. A to aj napriek tomu, že všetcia učitelia sa zbláznili a skúšali maturitné otázky. Aj tak som mala dosť času myslieť na tú vetu, lebo čím viac sa blížil piatok, tým hlasnejšie sa mi ozývala v hlave. Mama mi totiž v pondelok povedala, že na víkend odchádza na služobnú cestu. Už dlhšie žiadnu neabsolvovala a teraz bola na rade. Tvárila som sa, že ma táto informácia vôbec nezaujala. No tak ide preč, budem sa učiť. U Tamary, lebo mama ma nechcela nechávať samu, ale bolo mi jedno, kde budem mať nos v knihách. Lenže v hlave mi klíčil plán. Odkedy som stretla Erika v našej škole, nedokázala som ho dostať z mysle (s. 200).“

netopierka

K pozitívam tohto titulu by som jednoznačne zaradila spracovanie médií a ich vplyv na spoločnosť, na tínedžerov. Naozaj tento výber vyzdvihujem, pretože som sa ešte s touto problematikou pri mládežníckych knihách nestretla a v súčasnosti sú reálne veľmi ovplyvniteľné deti (ako i dospelí) zo strany médií. Druhá ťažšia problematika, ktorú autorka otvára a aj bola správne vsunutá do príbehu je zneužitie a jeho negatívny vplyv na budovanie ďalších vzťahov, ale aj celkové fungovanie osoby v spoločnosti.

Bohužiaľ, tu moje pozitíva aj končia. Nesadol mi príbeh, nudila som sa, nemala som rada hlavnú hrdinku, bolo to veľmi prekombinované…. ale ako som pozerala na martinuse, tak mnohým sa to páči :), tak možno aj vám bude. Ja ju však za seba v rámci young adult literatúry neodporúčam.

Moje hodnotenie

2/5

Autor: Michaela Ella Hajduková

Názov: Netopierka

Foto a text: dusazeny.sk

Úryvky sú citované z knihy Netopierka, strana: 200.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu